Yazma Becerisi Etkinlikleri

Ana Tema: Dünya ve Çevre
Alt Tema:  Zaman Bilinci
Süre: 8 Ders Saati
Metin Şekli: Çok Katmanlı Metin
Metin Türü: Sohbet/Söyleşi
Sınıf Seviyesi: 6. Sınıf

KAZANIMLAR
   
T6.3. YAZMA
T6.3.1. Hikâye edici metinler yazar.
T6.3.1.1. Belirlediği konu etrafında bir taslak oluşturur.
T6.3.1.2. Oluşturduğu taslakta giriş, gelişme ve sonuç bölümlerine yer verir. 
T6.3.1.3. Paragraflar arasında uygun geçiş ifadeleri kullanır.
T6.3.1.4. Herhangi bir olayı veya etkinliği oluş sırası içinde yazar. 
T6.3.1.5. Anlatımı zenginleştirmek için anlatım yöntemlerinden yararlanır.
T6.3.1.6. Ana fikri ve konuyu bir bütünlük içinde sunmak için metnin bölümlerini birbiriyle ilişkilendirir.
T6.3.1.7. Metne uygun bir başlık belirler.
T6.3.2. Herhangi bir işin yapılması, işlemin gerçekleştirilmesi vb. konularda işlem basamaklarını sırası ile yazar.
T6.3.3. Duygu ve düşüncelerini ifade ederken uygun bağlama ögelerini kullanır.
ör.: rağmen, üstelik, ne de olsa, dolayısıyla, hiç değilse vb.
T6.3.4. Bilgilendirici metinler yazar.
T6.3.4.1. Konu başlığını ve ana fikri belirler.
T6.3.4.2. Belirlediği konu ve amaç etrafında bir taslak metin oluşturur.
 T6.3.4.3. Hazırladığı taslakta giriş, gelişme ve sonuç bölümlerine yer verir. 
T6.3.4.4. Metnin ilk paragrafında amacını açıkça ifade eder.
T6.3.4.5. Yazılı kaynaklar veya çoklu medya kaynaklarından görüşlerini destekleyecek gerekçelerve kanıtlar toplar, bunları görüşünü desteklemek için kullanır.
T6.3.4.6. Gerekçeleri ve kanıtları/olguları mantıksal bir sıra içinde sunar.
T6.3.4.7.Paragraflar veya metnin bölümleri arasında ana fikri, görüş veya tezi destekleyecek şekilde bağlantı kurarak metnin kendi içinde tutarlılığını sağlar.
T6.3.4.8. Sunduğu görüşleri, gerekçeleri ve kanıtları yazma amacına uygun bir şekilde sonuca bağlar.
T6.3.4.9. Metne uygun bir başlık belirler.
T6.3.5. İçeriğe uygun atasözleri, deyimler, özdeyişler kullanır.
T6.3.6. Çekim eklerini (hâl ekleri, iyelik ekleri, çoğul eki, ilgi hâli) ve yapım eklerini doğru kullanır; kök bilgisi ile ilişki kurar.
T6.3.7. Zamirleri, edatları, bağlaçları ve ünlemleri cümledeki işlevlerine uygun kullanır. T6.3.8. Yazma çalışmalarında, kaynaştırma (y, ş, s, n) harflerini doğru kullanır.
T6.3.9. Yazdıklarında ses olaylarına uğrayan kelimeleri doğru kullanır. 
T6.3.10. Yapım eklerini bilir; basit, birleşik ve türemiş sözcükleri ayırt eder.
T6.3.11. Gerektiğinde anlatımı zenginleştirmek için çizim, grafik ve görseller kullanır. T6.3.12. Metin yazımında özgünlük, yalınlık, duruluk, açıklık ve akıcılık özelliklerini kullanır. 
T6.3.13. Yazdıklarını gözden geçirir.
Anlam bütünlüğünü bozan ifadeleri belirlemesi ve düzeltmesi sağlanır. Ancak kavramsal olarak anlatım bozukluğu içeriğine girilmez.


1. Hazırlık
Derse Hazırlık 
1)  Dersi verimli bir şekilde işleyebilmek için sınıfınızdaki tahta, bilgisayar, internet erişimi, projeksiyon cihazı gibi araç gereç ve donanımların çalışır vaziyette olduğunu kontrol ediniz.
2) Öğrencilerinizden gün içerisinde işlerinin rast gittiği zamanları ve bu zamanlarda yaşadıklarını not ederek sınıfa getirmelerini isteyiniz.

Metne Hazırlık
1) Eşref saati size neyi çağrıştırıyor.
2) Eşref saatinizde olduğunuzu nereden anlarsınız.
3) Zamanın kıymetini bilen insanla bilmeyen insanların davranışlarına genel manada örnek veriniz.
                                                        
EŞREF SAAT
             “Sizin için günün en iyi saati hangi saattir hiç düşündünüz mü? Şair tabiatlı olanlar akşam saatlerini severler. Güneşin batışı insana garip bir hüzün verir. En çok kendi kendimize kaldığımız saatler, giden günün arkasından gecenin ağır ağır geldiği, daha doğrusu, gündüzlerin bizleri gecelere bıraktığı o saatlerdir.      
Kuşlar o saatlerde neden telaşlıdırlar, pek bilinmez ama tabiat yavaş yavaş durulur; etrafla beraber insanın ruhuna bir sessizlik çöker. Sonra gece, o uçsuz bucaksız gece, kendi hayatını sürdürmeye başlar. 
            (…) Yaş ilerledikçe insanlar sabah saatlerini sever olurlar. Dünyayı sabahın saat beşinde kurtlar, kuşlar henüz uyanmadan, tabiat daha mahmurken seyretmek, ancak o yaşlarda varılır zevklerdendir. 
            Sizin için günün hangi saati iyidir, buradan bir şey söyleyemem ama, bana sorsalar saatlerin en iyisi ne akşam saatidir, ne öğle saati, ne de sabah saati. İnsanlar için en iyi saat muhakkak ki, şu ne zaman geldiği pek de bilinmeyen, adına Eşref Saat dedikleri saattir. 
            Eşref saat, gündelik hayatımızdaki işlerimizin en iyi gittiği, kararlarımızın en isabetli olduğu, hükümlerimizde asla yanılmadığımız saattir. Sabahleyin saat 9’da mı, öğleyin 12’de mi, akşam 7’de mi gelir, gün ortasında mı, gece yarısında mı teşrif eder bilinmez ama, o gelince; en çetin meselelerinizi tereyağından kıl çeker gibi halleder, en ağır davaların içinden tüy gibi hafif çıkarsınız.
             Eğer eşref saat gelmişse, ol dediğiniz hemen oluverir. Yıllarca ümitle beklediğiniz büyük ikramiye, eşref saat çalar çalmaz size çarpar. Bir türlü çözemediğiniz düğümleri eşref saatte çabucak çözer, sonra da nasıl olup da çözüldüğüne siz de şaşarsınız. Çünkü eşref saat gelmiştir. O saatte hiçbir şeyler dayanamaz. Yüzyıllar boyunca hiç geçit vermeyen dumanlı dağlar bile eşref saat çalınca delinir; treniniz onun bağrından düdüğü öttüre öttüre geçer gider. 
            (…) Demek bütün mesele eşref saatin gelmesine veya o saatin geldiğini anlamaya bağlı, öyle mi, diye soracağınızı tahmin ediyorum. 
            Evet öyledir. Hatta bana öyle geliyor ki; eşref saat çarklarını görünmez kuvvetlerin, esrarlı hesapların, içinden çıkılmaz bilmecelerin işlettiği bir saat değil, insanların kendileri tarafından işletilen veya sadece dikkatli olmaları sayesinde geldiği kolayca fark edilen bir saattir. Ama dikkatli olmayan, kendini hayatın akışına bırakmış veya sandalını akıntıların tersine yürütmeye çalışan insan, eşref saatin geldiğini fark etmek şöyle dursun, duvardaki asma saatin on ikiye çeyrek kalayı gösterdiğini bile görmez. 
            (…) Besbelli ki, her şeyin bir zamanı vardır. Zaten eşref saat de bu zamandan başka bir şey değildir. İşte ne yapıp yapıp onu kollamalı.”  
Şevket RADO


Etkinlikler
1. Etkinlik
Eşref saati metnini derste yaptığımız uygulamalar ve ele alınması gerekli unsurları da dikkate alarak özetleyiniz. Edmodo aracılığıyla bana ulaştırınız.(T6.3.1.2)


2.Etkinlik


Aşağıda metinle ilgili verilen kelimelerden en az 5 tanesini kullanarak örneklerdeki gibi üç cümle yazınız.(
T6.3.1.6)


saat
gün
mahmur
zevk
eşref
düğüm
çözüm
ümit
şair
akşam
teşrif

Eğer eşref saat gelmişse ol dediğiniz hemen oluverir.

Bir türlü çözemediğiniz düğümleri eşref saati hemen çözer.
1...............................................................................................
2..............................................................................................
3................................................................................................


3.Etkinlik 
(T6.3.5)

4.Etkinlik
Aşağıdaki etkinlikte karikatürün yazısız ve yazılı hâli verilmiştir. Karikâtürlerin özgün hâlinden esinlenerek karikâtürdeki yazıları sizin yazdığınızı düşünerek boş bırakılan yerleri tamamlayınız.(T6.3.4.7)





5.Etkinlik

Aşağıdaki etkinlikte bir fablın devamını yaratıcı gücünüzü kullanarak tamamlamanız istenmiştir. Etkinlikteki örneği yaptıktan sonra buna benzer olarak "Eşref Saati" metninden kısa bir bölüm seçiniz ve devamını sizin yazdığınızı düşünerek metni yaratıcı yazma becerinizle tamamlayınız. (T6.3.12)



6. Etkinlik
Aşağıda yer alan prezi programında bazı atasözlerinin belirli kısımları boş bırakılmıştır. Boş bırakılan yerlere uygun olarak gelmesi gereken kelimeleri aşağıya yazınız. Sunumun altında cevaplar kısmında üçüncü slaytın örnek olarak doğru biçimi verilmiştir.(T6.3.5)


Cevaplar
1.slayt (..........) (..........) (..........) (..........)
2.slayt (..........)
3.slayt (harmanda yüzü olmaz)
4.slayt (..........)
5.slayt (..........)
6.slayt (..........)
7.slayt (..........)




7.Etkinlik



Aşağıdaki etkinlikte metinle ilgili karikatür hazırlanmıştır. Karikatürde boş bırakılan yerleri mantıklı bir sıra halinde kendi duygu ve düşüncelerinizle tamamlayınız.(T6.3.2)



Made with Storyboard That

8. Etkinlik

Aşağıdaki etkinlikte metinden anlamını bilmediğiniz kelimelere ve onların anlamlarına yer verilmiştir. Siz de aşağıda olduğu gibi metinden anlamını bilmediğiniz diğer kelimeleri belirleyerek TDK Güncel Türkçe Sözlük'ten bakınız. (T6.3.9)

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder